1. Explica breument les idees del text:
- En aquest text Descartes ens argumenta com, segons el seu parer, per conèixer, esbrinar, ser conscients de Déu no ens el podem imaginar. Ja que imaginar es un mode de pensar per les coses materials i no per aquesta classe de temes per tant per arribar a comprendre-ho em de fer us de la raó, ja que es l’única via per assolir aquestes idees no materials.
2. Explica breument el significat, en el text, de les paraules següents (5-14 paraules).
Inintel·ligible: Alguna cosa la qual no es pot imaginar.
Imaginació: Representar mentalment alguna cosa, captant-lo de la realitat que capten els nostres sentits i creant-ho a la ment.
3. Per què diu Descartes que els sentits no << ens poden assegurar mai res sense la intervenció de l’enteniment >>? Fes referència als aspectes del pensament de Descartes que siguin pertinents, encara que no apareguin explícitament en el text.
- Perquè els sentits en cap cas son una evidència, es a dir una certesa absoluta impossible de dubtar. I per tant com a resultat d’aquesta incertesa sobre la informació no fiable que ens proporcionen els sentits sempre els em de contrastar amb la raó i el pensament i d’aquesta manera reflexionar sobre la validesa sensorial obtinguda.
4. Compara la concepció de Descartes de l’ànima amb una altra concepció de l’ànima (o de la ment, o del jo) que pugui trobar-se en la història del pensament.
- Si comparem la concepció que té Descartes amb la de Plató trobem que tenen unes petites semblances però moltes diferències ja que per Descartes únicament existeix un món a diferencia del dualisme platònic, a part Descartes es antiinnatista completament contrari de Plató que creu que ja tenim totes les idees al nostre interior; si més no aquí trobem un punt en comú, ja que encara que segons Descartes tot ho em d’aprendre, idees com Deu i les matemàtiques si que les tenim innates. Un altre punt en comú es que segons Descartes la única realitat fiable i realment certa és que existim, i tot el que ens envolta podria ser falç com si estiguéssim a la caverna de Plató.
5. Creus que té raó Descartes quan defensa que és més fàcil conèixer l’ànima que el cos?
- Seguint les pautes filosòfiques de Descartes si, ja que no tenim la evidencia de que el nostre cos existeixi, per tan seria molt complicat inclús impossible conèixer el nostre cos. Encara que seguint les pautes de pensament actuals trobo que no ja que per exemple coses intangibles com l’anima son molt més difícils de conèixer que el nostre cos de la mateixa manera que la infinitud del univers o inclús fer-nos una idea de la seva grandària son impossibles de pensar.
(Dani Cantón)
No hay comentarios:
Publicar un comentario