TESIS:
L’ànima, en la mesura que la puguem concebre, no és res més que un sistema o una successió de diferents percepcions, de fred i calor, amor i ira, pensaments i sensacions, totes unides, però sense identitat ni simplicitat perfecta.
Descartes sostenia que el pensament era l’essència de la ment; no pas aquest o aquell pensament, sinó el pensament en genera
Dic componen (les percepcions) la ment, no pas que li pertanyen
Això sembla absolutament inintel·ligible
La ment no és una substància en la qual existeixen les percepcions de manera inherent.
Aquesta noció és tan inintel·ligible com la idea cartesiana que el pensament o la percepció en general és l’essència de la ment
No coneixem res, llevat de les qualitats i percepcions particulars.
Així, la nostra idea d’una ment és només la de les percepcions particulars, sense la noció de cap cosa anomenada «substància», sigui simple o composta.
La ment no és una substància en la qual existeixen les percepcions de manera inherent.
ARGUMENTS:
Això sembla absolutament inintel·ligible, ja que tot el que existeix és particular; i per tant han de ser les diferents percepcions particulars les que componen la ment.
No tenim cap idea de substància de cap mena, ja que no tenim cap idea que no derivi d’alguna impressió, i no tenim cap impressió d’una substància, sigui material o espiritual.
Pel que fa a la idea d’un cos, un préssec, per exemple, és tan sols aquell gust, color, figura, grandària, consistència, etc., particulars.
ANOTACIONS:
No hay comentarios:
Publicar un comentario